Chłodnice 

Chłodnice

Chłodnica to jeden z ważniejszych elementów w samochodzie. Głównym zadaniem chłodnicy jest chłodzenie silnika, a tym samym niedopuszczanie do przegrzewania się go w trakcie pracy. Chłodnice montowane są również w pojazdach takich jak motocykle, ciężarówki, traktory, czy innych posiadających silnik. Chłodzenie jest potrzebne wszędzie tam, gdzie poprzez pracę następuje wzrost temperatury, który niekorzystnie wpływa na pracę urządzenia. Chłodnice różnią się pomiędzy sobą, dlatego też przed zakupem chłodnicy warto skonsultować się ze specjalistą. Różnice te wynikają z tego, że każda marka, a nawet model samochodu są inaczej zaprojektowane oraz mają inne wymagania co to ochładzania pracującego silnika. 

Chłodnice 

W samochodach najczęściej stosowanym rodzajem chłodzenia jest ciecz. W chłodnicy można wykorzystywać zarówno wodę jak i roztwór glikolu etylowego. W zimie raczej poleca się zrezygnować z wypełnienia chłodnicy wodą, ponieważ w trakcie mrozów może ona zamarzać, a tym samym znacząco ograniczać działanie. Glikol etylowy jest z grupy alkoholi, więc jego temperatura zamarzania jest znacznie niższa niż wody, dlatego zalecany jest do stosowania zimą. Przeważnie chłodnica montowana jest z przody, przed silnikiem (dotyczy to samochodów z silnikiem montowanym przed kabiną kierowcy). Atutem chłodnic montowanych z przodu jest to, że dodatkowo chłodzone są owiewanym powietrzem, które tworzy się podczas jazdy. 
Chłodnica składa się z pompy napędzanej najczęściej paskiem rozrządu lub wałem korbowym za pomocą paska klinowego, zespołu cienkich rurek w formie panelu odprowadzającego ciepło oraz termostatu. Układ chłodzący samochodu został tak skonstruowany, aby być skutecznym w każdych warunkach. Niezależnie od pogody, trudności trasy oraz czasu pracy silnika. 
Układ chłodzenia wyposażony jest również w termostat, który ma dwie funkcje: przekazuje informację do kokpitu (temperatura silnika) oraz nie dopuszcza do zbytniego wychłodzenia silnika (przeważnie jest to temperatura poniżej 85°C). Kiedy temperatura zbytnio spadnie następuje zamknięcie przepływu cieczy chłodzącej przez chłodnice.  

Chłodnica posiada również element, który doskonale widać z zewnątrz, jest nim zwany potocznie "grill" i jest to element bardzo charakterystyczny dla danej marki samochodu. Wygląd samochodu z przodu w głównej mierze zależy od tego właśnie wlotu powietrza. Jest to niezbędny element, ponieważ powietrze, które wlatuje przez niego w trakcie jazdy dodatkowo schładza panel chłodnicy. Podczas postoju pojazdu ruch powietrza jest sztucznie tworzony przez wentylator, który również wchodzi w skład układu chłodzącego. Niedziałający wentylator może dopuścić do przegrzania się silnika podczas postoju. W razie gdy dojdzie do przegrzania się silnika to należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscy, skończyć pracę silnika i poczekać aż temperatura spadnie do optymalnej. Częste przegrzewanie się silnika może być objawem problemów występujących w obrębie układu chłodzącego.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj