Przekładnie kierownicze 

Przekładnie kierownicze

Podstawowym elementem układu kierowniczego jest przekładnia kierownicza, która ma za zadanie przełożenie ruchu kierownicy wykonywanego przez kierowcę pojazdu na zmianę ustawienia kół kierowanych (zwykle kół przednich, chociaż istnieją wyjątki), a więc na zmianę kierunku jazdy. Współczesne samochody posiadają w większości zębatkową przekładnię kierowniczą, w której elementem ruchomym jest listwa zębata, czyli rozwinięte koło, poruszana przez koło połączone z kolumną kierownicy. Przekładnia może być także wspomagana elektrycznie lub hydraulicznie. 

Przekładnie kierownicze 

Jednym z głównych elementów samochodu jest jego układ kierowniczy, a z kolei podstawowym elementem układu kierowniczego jest przekładnia. Zadaniem układu kierowniczego jest możliwość wyboru kierunku jazdy, ma on pozwolić kierowcy zmienić lub utrzymać kierunek w którym samochód się przemieszcza. Przekładnia ma za zadanie zamienić ruch obrotowy kierownicy na zmianę kąta ustawienia kół względem osi wzdłużnej pojazdu. Zwykle kołami kierowanymi są koła przednie, chociaż spotyka się wyjątki, gdzie kierowane są koła więcej niż jednej osi, lub jak w niektórych maszynach budowlanych i wózkach transportowych koła osi tylnej. 

Przekładnie kierownicze we współczesnych samochodach osobowych to niemal wyłącznie przekładnie zębatkowe. Do lat osiemdziesiątych spotykano także inne konstrukcje, jednak zostały one wyparte. Przekładnia zębatkowa składa się z dwóch zasadniczych elementów, pierwszym z nich jest listwa zębata, można powiedzieć, że jest to "rozwinięte" koło zębate. Drugi element to koło zębate które poruszamy za pośrednictwem kolumny kierownicy. W ten sposób powstaje bardzo prosta przekładnia, w której ruch obrotowy koła jest zamieniany w ruch liniowy listwy zębatej. Na końcach listwy zamontowane są drążki kierownicze, które łączą się ze zwrotnicami, które są już bezpośrednio związane z układem jezdnym. Przekładnia zwykle zamknięta jest w obudowie z której wystają drążki kierownicze zabezpieczone przez gumowe osłony.

Przekładnie kierownicze mogą być dostosowane do stosowania wspomagania. W samochodach stosuje się wspomaganie dwóch typów. Pierwsze to wspomaganie elektryczne, w którym silnik elektryczny pomaga nam "kręcić kierownicą". Moduł wspomagania (silnik i czujniki) zainstalowany jest na osi kierownicy i niejako z nami obraca kołem zębatym w przekładni. Układ taki jest zasadniczo prosty i zewnętrznie montowany na przekładni, dlatego nie wymaga zmian konstrukcyjnych układu kierowniczego. Drugim typem jest natomiast wspomaganie hydrauliczne, tutaj wewnątrz przekładni znajdują się komory na płyn hydrauliczny, który pompowany jest za pomocą napędzanej przez silnik (zwykle za pośrednictwem paska osprzętu, tzw. paska klinowego, rzadziej paska rozrządu). Zmiana kierunku obrotu odnotowywana jest przez zawory zamontowane w okolicach osi koła zębatego, powoduje to otwarcie przepływu płynu wspomagania do jednej z komór, który "popycha" listwę, ułatwiając nam kierowanie.

Awarie przekładni kierowniczej zwykle dość łatwo jest wyczuć podczas jazdy (duży luz na kierownicy, opóźnienie w skręcie, trudności z obracaniem kierownicą, stukanie podczas obracania kierownicą), jednak wymiana tego elementu jest często skomplikowana i pracochłonna. Powinna być wykonywana przez wykwalifikowane warsztaty.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj