Pompy wspomagania 

Pompy wspomagania

Pompa wspomagania to podstawowa cześć układu wspomagania kierownicy. Bez względu na to, czy kierowca wykonuje ruch kierownicą, w układach hydraulicznych pompa wspomagania pracuje cały czas.  Wyróżnia się trzy podstawowej rodzaje układów wspomagania: hydrauliczne, elektryczne oraz pneumatyczne. Układ pneumatyczny występuje tylko w samochodach ciężarowych, pozostałe układy znajdują zastosowanie w samochodach osobowych.  W zależności od rodzaju układu, sposób działania pompy oraz jej wygląd jest różny.

Pompy wspomagania 

Pompy wspomagania w układach najbardziej popularnych czyli hydraulicznych napędzane są za pomocną paska klinowego wielorakowego, bądź paska klinowego. Wewnątrz pompy - w komorze, znajduję się wirnik z łopatkami. Oprócz tego pompa zbudowana jest z osi napędowej, płyt oporowych oraz w niektórych egzemplarzach ze sprężyny dociskowej. Bardzo ważnym elementem w budowie pompy jest zawór ciśnieniowy, pozwalający na utrzymanie wysokiego ciśnienia, bez względu na wysokość obrotów silnika. Interesującym elementem, montowanym w pompie jest zawór z grzybkiem.  Przede wszystkim utrzymuje on wydatek objętościowy oraz prawidłowe ciśnienie w układzie. Zamontowany grzybek zwiększa masę elementów zaworu, które są w ruchu, dzięki temu zawór umieszczony między sprężyną, a kulką nie jest hałaśliwy. Hydrauliczne układy wspomagania mają jednak swoje wady. Przede wszystkim należy liczyć się ze zwiększoną ilością zużycia paliwa – może to być nawet 0,5 litra na 100 km, ze względu na napędzanie pompy. Ponadto pobieranie energii wpływa na spadek mocy silnika, jednak jest ona zauważalna w niedużych autach. Należy także pamiętać, że niespodziewana awaria – np. zerwanie paska klinowego całkowicie przestaje wspomagać układ kierowniczy. Układ elektryczny jest na pewno bardziej oszczędny niż hydrauliczny. Energia elektryczna potrzebna do zasilania układu pochodzi z alternatora, dzięki czemu auto nie traci na mocy oraz nie odnotowuje większego zużycia paliwa. Dodatkowo budowa układu elektrycznego jest mniej skomplikowana i zajmuje znacznie mniej miejsca w pojeździe niż układ hydrauliczny. W układach mieszanych czyli elektryczno–hydraulicznych występuje pompa elektryczna, która pracuje tylko podczas skrętu kół, zmniejszając tym samym zużycie paliwa oraz utratę mocy silnika. Inaczej niż w układach hydraulicznych, w których pompa wspomagania pracuje bez przerwy.

Do usterek, które wskazują na potrzebę wymiany pompy wspomagania można zaliczyć m.in. wycieki oleju, nieprawidłową pracę kierownicy – przycinanie się lub słabe wspomaganie skrętu, zbyt głośna praca pompy, czy też zbyt lekkie kręcenie się kierownicy przy wysokich obrotach silnika. Przed wymianą pompy wspomagania należy odessać płyn do wspomagania ze zbiorniczka wyrównawczego, odłączyć wszystkie przewody ciśnieniowe oraz odinstalować pasek napędowy. W przypadku konieczności wymiany pompy wspomagania zapraszamy do kontaktu. Sklep superparts.pl oferuje klientom szeroki wybór pomp wspomagania wraz z dokładnym opisem produktu. Każda pompa jest dopasowana do rodzaju auta oraz modelu.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj