Stabilizatory i elementy 

Stabilizatory i elementy

Większość samochodów od wielu już lat posiada w swoich zawieszeniach stabilizatory. Jego zadaniem podczas jazdy jest przeciwdziałanie nadmiernym przechyłom nadwozia podczas pokonywania łuków. Głównym elementem roboczym jest drążek stabilizatora, ma on kształt rozciągniętej w poprzek litery U i zwykle jest wykonany z odpowiednio sprężynującego pręta lub rury stalowej, a oba jego końce przytwierdzone są za pośrednictwem łączników do kolumny zawieszenia. W czasie jazdy po prostej stabilizator nie pracuje, gdy samochód przechyla się podczas jazdy różnica między ustawieniem wahaczy powoduje napięcie stabilizatora i częściowe zahamowanie dalszego przechyłu. W toku eksploatacji może dojść do zużycia się łączników stabilizatora lub gum za pośrednictwem których drążek stabilizatora jest izolowany od nadwozia. Rzadko dochodzi do pęknięcia samego drążka.

Stabilizatory i elementy 

Za stabilność jazdy i bezpieczeństwo podczas jazdy po nierównościach, łukach i zakrętach w samochodzie odpowiada jego zawieszenie. Producenci bardzo dużo wysiłku wkładają w udoskonalanie tego elementu swoich samochodów. Jednym z częściej spotykanych dodatkowych elementów poprawiających prowadzenie i bezpieczeństwo jest stabilizator poprzeczny.

Jak działa stabilizator poprzeczny

Podczas pokonywania łuku siła odśrodkowa powoduje przechył pojazdu, przy większych prędkościach może wówczas dojść do utraty kontaktu koła znajdującego się wewnątrz zakrętu z nawierzchnią, co może uniemożliwić precyzyjne kierowanie pojazdem. Stabilizator ma temu zapobiegać. Jego budowa jest bardzo prosta, składa się ze sprężynującego pręta lub rurki w kształcie wydłużonej poprzecznie litery U, jego długa część przytwierdzona jest w obejmach do podwozia pojazdu (zwykle do podłużnic lub ramy pomocniczej), natomiast końce za pośrednictwem ruchomych łączników do kolumny zawieszenia lub wahacza. Podczas jazdy po siła powstająca w stabilizatorze pod wpływem przechyłu jest przekazywana przez drążek na drugą stronę niwelując przechył i dociskając koło po wewnętrznej stronie zakrętu do nawierzchni. Powoduje to, że można pokonać bezpiecznie łuk z większą prędkością, może też zapobiegać dachowaniu. Stabilizator powoduje, że zawieszenie samochodu nie jest w pełni niezależne.

Elementy stabilizatora

Stabilizator poza drążkiem, który jest elementem roboczym i stosunkowo rzadko ulega awarii (niekiedy może dojść do jego pęknięcia, zwykle są to jednak uszkodzenia mechaniczne spowodowane kolizją), w skład części które będziemy zmuszeni zakupić podczas eksploatacji pojazdu są łączniki stabilizatora, czyli krótkie pręty z przegubami na obu końcach, które, jak nazwa wskazuje, łączą stabilizator z elementami zawieszenia koła. Kolejną częścią, którą Państwo mogą u nas kupić, a często ulega zużyciu są poduszki stabilizatora, zwane też w praktyce warsztatowej gumami, które separują drążek od karoserii w obejmach mocujących. Ich zużycie powoduje że stabilizator podczas pracy ociera i uderza w elementy podwozia wydając bardzo nieprzyjemne odgłosy (stuki, tarcie metalu o metal, nasilające się na łukach). Jak widać nie jest to skomplikowane urządzenie, a jego wpływ na komfort jazdy jest niebagatelny.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj