Osłony przegubów 

Osłony przegubów

Przeguby homokinetyczne w samochodach osobowych są pewnym rodzajem skomplikowanego w budowie łożyska kulowego i sprzęgła przekazującego moment obrotowy. Do przegubu dochodzą dwie osie i on łączy je i pozwala na ruch kątowy względem siebie, bez zaburzenia ich pracy (przekazu momentu z przekładni do koła). Istotnym jest, żeby przegub tego typu był dobrze nasmarowany oraz by nie dostawały się do niego zanieczyszczenia, zapewniają to odpowiednio ukształtowane gumowe osłony przegubów, których uszkodzenia są najczęstszą przyczyną awarii przegubów napędowych.

Osłony przegubów 

Większość współczesnych samochodów osobowych posiada w swoich układach napędowych przeguby. Najpopularniejsze są przeguby homokinetyczne, które sprawdzają się przede wszystkim jako zewnętrzne przeguby w samochodach z przednim napędem, pozwalają one na stałe przekazywanie momentu obrotowego podczas skrętu kół i pracy zawieszenia, wykazując się jednocześnie dużą niezawodnością i trwałością. Dawniej stosowane przeguby innych typów, często powodowały problemy i niszczyły się podczas ruszania ze skręconymi kołami.

Budowa przegubu przypomina nieco łożysko kulowe, jednak skonstruowane w ten sposób, że z dwóch jego stron znajdują się dwie osie, mogące zmieniać względem siebie pozycję kątową i jednocześnie stale obracać się. Łączy więc w sobie cechy łożyska i sprzęgła przekazującego moment obrotowy. Bardzo ważnym elementem w tym układzie jest smarowanie przegubu, w celu jego zapewnienia stosuje się dość duże ilości specjalnych rodzajów smarów, które aplikuje się do każdego przegubu podczas jego montażu. Z tego też powodu bardzo ważnym elementem są gumowe osłony przegubów napędowych. Ich brak powodował by wyrzucanie smaru z przegubu pod wpływem siły odśrodkowej, wypłukiwanie go przez wodę, oraz dostawanie się do wnętrza wrażliwego na nie układu zanieczyszczeń stałych i płynnych, powodujących szybkie zużycie i korozję elementów. Podobnie jest z innymi typami przegubów, stosowanymi jaki wewnętrzne w niektórych pojazdach, mają one prostszą budowę i mniejszy zakres ruchu, lecz brak smaru i zanieczyszczenia są dla nich równie destrukcyjne.

Uszkodzenia osłon przegubów są najczęstszą przyczyną awarii przegubów napędowych, które jeżeli są dobrze nasmarowane i szczelne, są w stanie pracować przez nawet kilkaset tysięcy kilometrów. Niestety właśnie osłony przegubów są najsłabszym punktem całego układu, wykonywane są z gumy, która pod wpływem jazdy bez przerwy pracuje i ugina się, z czasem spada jej wytrzymałość, pojawiają się pęknięcia a do wnętrza dostaje się woda i zanieczyszczenia stałe. Może także dojść do uszkodzenia mechanicznego pod wpływem najechania na leżący na drodze przedmiot, czy uderzenia przegubem w element infrastruktury drogowej (uszkodzone płyty chodnikowe, wysokie krawężniki itd.). Bardzo częstą przyczyną nieszczelności osłon przegubów jest ich nieodpowiedni montaż podczas wymiany czy to przegubu czy samej osłony. Nieprofesjonalne działania w tym obszarze prowadzą często do zsuwania się osłony z przegubu pod wpływem siły odśrodkowej. Dlatego powinni zajmować się tym wykwalifikowani mechanicy samochodowi.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj