Podpora wału napędowego 

Podpora wału napędowego

W samochodach posiadających napęd na tylną oś lub na więcej niż jedną oś, od skrzyni biegów lub przekładni kątowej (w zależności od ustawienia silnika) biegnie do tylnej osi wał napędowy. Przenosi on moment ze skrzyni biegów do tylnej osi, a więc obraca się z dużą prędkością, działa na niego siła odśrodkowa i siły gnące, które mogą powodować pękanie wału i unieruchomienie pojazdu. Żeby zminimalizować to ryzyko stosuje się podporę (lub podpory) wału napędowego, czyli łożysko którego obudowa przytwierdzona jest do podwozia, a wewnątrz którego obraca się wał.

Podpora wału napędowego 

Konstrukcje samochodów wyróżniają się różnymi typami układów napędowych. Większość samochodów osobowych produkowanych współcześnie posiada napęd na przednie koła i silnik umieszczony z przodu. Jednak istnieją także pojazdy w których napędzana jest oś tylna a silnik znajduje się z przodu (układ klasyczny), oraz takie w których napędzane są obie osie (silnik może znajdować się z tyłu, centralnie lub z przodu). W układzie klasycznym i napędzie na cztery koła między skrzynią biegów, a tylnym mostem przebiega wał napędowy, mający za zadanie przenosić moment do tylnych kół. Układ klasyczny jest szczególnie popularny w dużych samochodach osobowych (obecnie BMW, Mercedes, dawniej Opel, Toyota, Lexus itd) samochodach sportowych (np Nissan 350Z) oraz w samochodach dostawczych i ciężarowych. Napęd na cztery koła spotyka się zarówno w mniejszych jak i większych pojazdach.

Wał taki obraca się z dość dużą prędkością obrotową, ma on także, ze względu na wielkość samochodów w których jest stosowany znaczną długość. Wykonany jest on zwykle ze stalowej rury, lub w nowoczesnych samochodach sportowych z kompozytów włókna węglowego (np Nissan 350Z) na której końcach zamontowano przeguby łączące ze skrzynią biegów i tylnym mostem. Wszytko to powoduje, że w trakcie pracy na wał działają znaczne siły, głównie wynikające z siły odśrodkowej i powodujące zginanie się wału. Mogłoby to prowadzić do pękania wału i znacznych wibracji przenoszony poprzez wał na nadwozie. By zapobiec takim wypadkom stosuje się podporę wału napędowego, niekiedy więcej niż jedną.

Podpora wału napędowego jest to łożysko którego obudowa zamocowana jest do podwozia pojazdu, a we wnętrzu którego obraca się wał. Powoduje to zmniejszenie długości wału pracującego bez podparcia, a więc znaczne zniwelowanie sił gnących działających na wał. Niedomagania podpory wału napędowego wynikają zwykle ze zużycia łożyska, lub spowodowanego długotrwałą eksploatacją (szczególnie z dużym obciążeniem) lub przedostaniem się zanieczyszczeń i wody do wnętrza łożyska, co prowadzi do szybkiej jego degradacji. Niekiedy może dojść także do mechanicznego uszkodzenia podpory. Objawami awarii tej części są zwykle zwiększone wibracje podczas ruszania i przyspieszania, wyraźnie odczuwalne we wnętrzu pojazdu, których źródło wyczuć możemy mniej więcej pod podłogą pojazdu. Wymiana tej części nie jest rzeczą bardzo trudną, jednak wymaga demontażu wału, więc możliwa jest tylko w odpowiednio wyposażonym warsztacie (niezbędny jest kanał lub podnośnik).

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj