Przepływomierze 

Przepływomierze

Przepływomierz jest to czujnik znajdujący się w układzie dolotowym silnika mający za zadanie pomiar ilości (masy) powietrza. Jest to jeden z najważniejszych czujników silnika, ponieważ na podstawie jego odczytu ustalana jest dawka paliwa, odpowiednia do powstania palnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Znajdziemy je zarówno w silnikach benzynowym jak i dieslach. Awaria tego czujnika negatywnie wpływa na jakość spalania w cylindrze, powoduje nierówną pracę, większe zużycie paliwa i powstawanie większej ilości zanieczyszczeń.

Przepływomierze 

Jednym z ważniejszych parametrów pracy silnika spalinowego, zarówno benzynowego jak i wysokoprężnego, jest skład mieszanki paliwowo powietrznej która jest podawana do cylindra, a następnie spalana, czy to za pośrednictwem iskry zapłonowej, czy pod wpływem wzrostu temperatury ze względu na sprężanie w silnikach diesla. Współczesne pojazdy z elektronicznie sterowanymi układami zasilania w celu ustalenia odpowiedniej dawki paliwa korzystają z szeregu czujników monitorujących pracę i parametry jednostki napędowej. Jednym z najważniejszych czujników jest przepływomierz, którego zadaniem jest pomiar ilości powietrza jaka przepływa przez układ dolotowy do silnika. Na podstawie wskazań przepływomierza dobierana jest dawka paliwa podawana przez wtryskiwacz, ma to zapewnić optymalne w danym momencie i warunkach jazdy spalanie się paliwa w cylindrach silnika.

Większość współczesnych samochodów posiada przepływomierze masowe typu zwanego "drucikowym". W starszych konstrukcjach spotyka się proste urządzenia oparte o wychylenie skalibrowanej klapki na osi potencjometru, zmiany oporności były przekładane na zmiany dawki. Przepływomierze drucikowe natomiast mają nieco bardziej skomplikowaną budowę. Jego głównym elementem jest platynowy drucik, przez który przepływa prąd i powoduje jego rozgrzanie do temperatury około 120-130 stopni. Temperatura jest regulowana natężeniem prądu, jeżeli do utrzymania założonej temperatury potrzebne jest wyższe natężenie prądu, wówczas oznacza to, że przez układ dolotowy przepływa więcej powietrza. Drugim ważnym elementem jest termistor, który zmienia swoją oporność pod wpływem zmian temperatury, jego wskazania służą do ustalenia temperatury powietrza zasilającego silnik. Jest to istotne, ponieważ powietrze zmienia swoja masę w zależności od temperatury, może to też wpływać na temperaturę drucika. Te dwa parametry są przez komputer silnika interpretowane i w ten sposób obliczana jest masa powietrza, z której wyliczana jest dawka paliwa. 

Niestety przepływomierze to urządzenia dość zawodne, długotrwały przepływ prądu może spowodować przepalenie się drucika (jak w żarówce), awarii może ulec także termistor. Silnik z uszkodzonym przepływomierzem będzie pracował nierówno, spalał więcej niż zwykle paliwa i generował brudniejsze spaliny (co widać często gołym okiem). Mniejsze uszkodzenia mogą objawiać się spóźnioną reakcja na gaz przy gwałtowniejszym przyspieszaniu. Przepływomierz zwykle znajduje się za filtrem powietrza, a jego wymiana jest bardzo szybka i prosta.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj