Kolektory ssące 

Kolektory ssące

Kolektory ssące zwane też inaczej kolektorami dolotowymi są jednym z podstawowych elementów układu zasilania silników spalinowych. Występują one w mniej lub bardziej rozbudowanej formie w każdym silniku. Ich zadanie różni się w zależności od sposobu zasilania silnika paliwem, w przypadku silników o wtrysku pośrednim (większość silników benzynowych) kolektor jest odpowiedzialny za dystrybucję do głowicy mieszanki benzyny z powietrzem, w przypadku silników o wtrysku bezpośrednim (diesle i benzynowe z wtryskiem bezpośrednim) przez kolektor dolotowy przepływa tylko powietrze.

Kolektory ssące 

Jednym z najważniejszych elementów pracy silnika jest układ zasilania, ma on za zadanie dostarczenie do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej, która następnie jest w nich spalana. Jednym z ważniejszych elementów, który można spotkać w różnej formie w każdym silniku spalinowym (bez względu na rodzaj paliwa jakim zasilana jest dana jednostka), jest kolektor ssący zwany także kolektorem dolotowym. Patrząc od strony ogólnej budowy jest to zespół rur wykonany z metalu (stosuje się żeliwo lub stopy aluminium) lub tworzywa sztucznego, zwykle połączonych ze sobą, z jednej strony znajdują się fartuchy umożliwiające przykręcenie kolektora do głowicy, z drugiej zwykle kończy się zbiorczą rurą do której doprowadzone jest powietrze z filtra. Zadania kolektora ssącego nieco różnią się w zależności od rodzaju zasilania zastosowanego w danej jednostce napędowej, oznacza to że:

  • W silnikach z wtryskiem bezpośrednim (wszystkie jednostki wysokoprężne, niektóre silniki benzynowe, np silniki VW TSFI) odpowiada on za rozprowadzenie powietrza do poszczególnych cylindrów silnika, wtrysk paliwa odbywa się bezpośrednio do komory spalania, a wtryskiwacze zamontowane są w głowicy.
  • W silnikach z wtryskiem jednopunktowym lub gaźnikiem (przeważnie starsze konstrukcje, dziś rzadko spotykane) odpowiada za rozprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów, wtrysk (lub dystrybucja z gaźnika) następuje na początku kolektora z pojedynczego wtryskiwacza (lub z dyszy gaźnika) po czym benzyna jest porywana przez pęd powietrza zasysanego do wszystkich cylindrów.
  • W silnikach z wielopunktowym wtryskiem pośrednim (większość współczesnych silników benzynowych) wtryskiwacze znajdują się w kolektorze ssącym, ale zwykle przy jego końcu, w okolicach głowicy, każdy z wtryskiwaczy podaje paliwo dla pojedynczego cylindra, a kolektor rozprowadza powietrze, a w ostatniej fazie także porywa paliwo podane przez wtryskiwacz.

Jak widać jest to stosunkowo prosty, lecz niezwykle istotny element silnika od którego zależy poprawna praca całej jednostki napędowej. Niedomagania kolektora polegają zwykle na jego pęknięciach, które zwykle mają charakter zmęczeniowy lub wynikają z uszkodzenia mechanicznego. Nieszczelności kolektora powodują, że do cylindra podczas spalania dostaje się zbyt duża ilość powietrza, owocuje to niewłaściwą mieszanką i prowadzi do nierównej pracy silnika, powstawania nagarów i zwiększenia toksyczności spalin. Z tego też powodu ważne jest by przy montażu odpowiednio uszczelnić miejsce styku kolektora z głowicą i poprawnie zamontować przewody powietrzne.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj