Smarowanie silnika 

Smarowanie silnika

Układ smarowania silnika ma za zadanie zapewnić odpowiednie warunki pracy naszej jednostce napędowej. W tym celu każda pracująca część musi być pokryta cienką warstwą oleju, zwanego filmem olejowym, o grubości od kilku do kilkunastu mikrometrów. Dobrze nałożony film skutecznie uniemożliwia bezpośredni kontakt pomiędzy współpracującymi elementami. Taka sytuacja określana jest mianem tarcia płynnego, które jest najbardziej korzystne dla silników. W takim przypadku zużycie poszczególnych elementów silnika jest tak niewielkie, że teoretycznie może on pracować w nieskończoność. Olej służy również do odbierania ciepła, które wydziela się pomiędzy pracującymi elementami silnika, które pojawia się niezależnie od tego, jak dobrze nasmarowane są poszczególne części.

Smarowanie silnika 

W naszym sklepie znajdziecie Państwo części do układu smarowania silnika. Najważniejszym elementem jest pompa oleju, która ma za zadanie dostarczyć do silnika olej pod odpowiednim ciśnieniem. Stosowane obecnie pompy zębate gwarantują dobrą wydajność, przy zachowaniu niewielkich wymiarów i prostej budowy, która czyni je odpornymi na awarię.

Olej, który za pomocą przewodów olejowych jest pompowany do wszystkich wymagających tego elementów jednostki napędowej, pobierany jest z miski olejowej, która ze względu na swoje położenie jest narażona na uszkodzenia. Istnieją dwa rodzaje misek olejowych - mokre i suche. Pierwszy układ to standardowe rozwiązanie, w którym olej niezbędny do smarowania elementów silnika, transportowany jest przez pompę do głównego kanału olejowego, zwanego również magistralą olejową, skąd rozprowadzany jest pod ciśnieniem do rozrządu, łożysk wału korbowego i innych współpracujących elementów. Miska sucha natomiast nie spełnia typowej roli zbiornika oleju, więc może być znacznie mniejsza od mokrej miski olejowej. Olej smarujący jest w tym wypadku magazynowany w specjalnym wąskim i wysokim zbiorniku, umieszczonym z boku silnika. W takim układzie stosuje się dwie pompy, z których jedna dociąga olej do przewodu głównego i wszystkich miejsc smarowanych, a druga osusza miskę z gromadzącego się w niej oleju i odprowadza go do zbiornika. 

Układ smarowania silnika musi być szczelny. Z tego powodu niezwykle ważne jest stosowanie uszczelek miski olejowej oraz czujników, które mają za zadanie pokazać nam, czy w układzie wszystko działa w porządku. Wyróżnić możemy czujniki temperatury oleju oraz czujniki ciśnienia oleju. Czujniki pozwalają nam na wykrycie ewentualnych usterek w układzie i odpowiednią reakcję, zanim uszkodzenia staną się poważne. Działanie czujników polega na zbieraniu informacji o ciśnieniu, temperaturze i poziomie oleju w układzie. Jeśli któryś ze wskaźników przekroczy zaprogramowane wartości graniczne, informacja o tym wysyłana jest do układu elektronicznego, który podświetla odpowiednie kontrolki na naszej desce rozdzielczej.

W naszym sklepie znajdziecie Państwo także inne elementy eksploatacyjne, takie jak przewody oleju, korki spustu i korki wlewu oleju, a także bagnety, służące do wizualnej kontroli poziomu oleju w układzie. 

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj