Zawieszenie silnika 

Zawieszenie silnika

Oczywistym jest, że silnik pod maską musi być w jakiś sposób zamocowany, jednak nie jest to rzecz tak trywialna jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Silnik podczas pracy generuje drgania i wibracje, które powinny w jak najmniejszym stopniu przenosić się na karoserię, a przy wypadku musi mieć możliwość przemieszczenia się w taki sposób, by nie zrobić pasażerom krzywdy. Dlatego wszystkie współczesne samochody dość skomplikowaną formę zawieszenia silnika. Silnik mocowany jest do elementów nośnych karoserii i/albo do ramy pomocniczej za pośrednictwem poduszek metalowo-gumowych, w których odpowiednio ukształtowane elementy gumowe tłumią drgania generowane przez silnik. W innych miejscach możemy spotkać metalowe łapy, które służą do usztywnienia konstrukcji.

Zawieszenie silnika 

Silnik w czasie swojej pracy generuje drgania i wibracje. Gdyby przykręcić go za pomocą sztywnych elementów do nadwozia, powodowałoby to bardzo duży dyskomfort podczas jazdy, ponieważ wszystkie te drgania przenoszone byłyby na karoserię i na nas. Dodatkowo tak silne drgania bardzo szybko doprowadziłyby do zmęczeniowych pęknięć, uszkodzeń i zniszczeń elementów nośnych karoserii, spawów i połączeń. Dlatego zawieszenie silnika wymaga stosowania dość skomplikowanych elementów.

Co spotkamy w zawieszeniu silnika

W większości pojazdów znajdziemy przede wszystkim poduszki metalowo-gumowe, które dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu elementów gumowych nie pozwalają na przenoszenie się drgań na karoserię. Spotkać można poduszki w formie ramienia z elementami gumowymi na końcach, które zwane są poduszkami łączonymi typu torque mount, odpowiadają one za stabilizację silnika podczas gwałtownych zmian prędkości obrotowej gdy działają na niego duże siły dynamiczne, co powoduje że szybciej od innych poduszek ulegają zużyciu. Drugim typem poduszek metalowo-gumowych są poduszki sensu stricte, czyli takie na których posadowiony jest silnik. Zwykle są one dość solidne, przykręcone do elementu nośnego karoserii i silnik opiera się na nich od góry. W przypadku tego typu poduszek mamy do czynienia jeszcze z innym rodzajem elementu zawieszenia silnika, albowiem zwykle posadowienie silnika na poduszkach jest realizowane za pośrednictwem przykręcanych do silnika i opartych na solidnym elemencie gumowym łap silnika.

Obecnie niektóre samochody wykorzystują w konstrukcji zawieszenia silnika inne technologie, które wykazują większą skuteczność w tłumieniu drgań. Spotkać można poduszki hydrauliczne, które budową wewnętrzną przypominają amortyzator, gdzie odpowiedni przepływ oleju powoduje tłumienie drgań w tłoku. Jeszcze bardziej skomplikowanym urządzeniem jest poduszka hydrauliczno-elektroniczna, w której charakterystyka pracy amortyzatora jest zmienna i sterowana przez komputer pojazdu. Na biegu jałowym poduszka ma krótki skok i miękką charakterystykę, co pozwala tłumić drgania o niższej częstotliwości, przy większych prędkościach obrotowych poduszka usztywnia się, ale zwiększa się dostępna amplituda jej pracy. Rozwiązania te są jednak dalej dość rzadkie, ze względu na wysokie koszty i skomplikowaną budowę części.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj