Półosie 

Półosie

Zadaniem półosi jest przeniesienie momentu obrotowego silnika na napędzane koła samochodu. Półosie różnią się budową w zależności od typu układu napędowego pojazdu. Pojazdy tylnonapędowe posiadają osie bez przegubów (sztywna belka) lub z jednym przegubem wewnętrznym pozwalającym na pracę niezależnego zawieszenia. W popularniejszym układzie, gdzie napędzane są kierowane koła przednie, na półosi muszą znajdować się dwa przeguby, jeden wewnętrzny (od strony skrzyni biegów), drugi zewnętrzny (od strony koła), pozwala to na skręcanie i pracę zawieszenia.

Półosie 

Niezbędnym warunkiem do poruszania się samochodu jest przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła. Bezpośrednio zadanie to wykonują półosie napędowe. Znajdują się one między mechanizmem różnicowym, na który moment podawany jest ze skrzyni biegów, a piastami kół. W zależności od budowy układu napędowego i zawieszenia, półosie mają różną konstrukcję. Półosie napędowe znajdują się na przedniej osi, na tylnej osi, lub na obu.

Jeżeli znajdują się na osi tylnej i jest to oś niekierowana (spotyka się, rzadko, kierowane tylne osie, np. Mitsubishi Galant VR4), to w zależności od rodzaju zawieszenia mogą one mieć jeden lub żadnego przegubu. Jeden przegub znajdziemy w pojazdach z niezależnym tylnym zawieszeniem, jest to dziś powszechnie stosowane rozwiązanie w przypadku napędu tylnej osi zarówno w samochodach RWD jak i tych z napędem na cztery koła. Wówczas wewnętrzny przegub (znajdujący się od strony mechanizmu różnicowego, czyli potocznie mostu napędowego) ma za zadanie umożliwić pracę zawieszenia w osi pionowej. Jeżeli samochód posiada zależne zawieszenie, wówczas wyposażony jest w tak zwaną "sztywną oś", czyli półosie składają się wyłącznie z wałków napędowych łączących przekładnię z kołem. Oznacza to, że most napędowy i półosie zmieniają swoją pozycję wraz z kołami. Zawieszenia takich pojazdów zwykle oparte jest na resorach i dziś jest rozwiązaniem rzadkim, współcześnie spotykanym tylko w niektórych pick-upach i samochodach ciężarowych, do niedawna także w dużych pojazdach terenowych.

Jeżeli samochód napędzane ma koła kierowane, czyli zwykle koła przedniej osi, wówczas konstrukcja półosi się komplikuje. Z tego faktu wynikała dawniej popularność tylnego napędu, ponieważ konstrukcja przegubów w półosiach napędowych kół kierowanych jest dość trudna, ze względu na duże kąty wychylenia koła jakie są wymagane w tym miejscu. Przegub musi zapewnić zarówno możliwość pracy zawieszenia w osi pionowej - co rozwiązuje, tak jak w przypadku napędu osi tylnej przegub wewnętrzny, ale także pozwolić na ruch koła w osi wzdłużnej pojazdu, który pozwala na kierowanie nim. Za tę ostatnią możliwość odpowiada przegub zewnętrzny, znajdujący się od strony koła. Na końcu przegubu zewnętrznego znajduje się zwykle oś, która bezpośrednio instalowana jest w piaście i poprzez montaż wielowypustowy napędza koło.

Awarii zwykle ulegają przeguby zewnętrzne, które podczas skrętów podlegają bardzo wysokim obciążeniom o skomplikowanych składowych. Objawem takiego uszkodzenia jest miarowe stukanie przy mocno skręconych kołach. Zarówno przeguby wewnętrzne jak i zewnętrzne mogą ulec awarii także ze względu na uszkodzenie ich gumowych osłon, jest to najczęstsza przyczyna awarii półosi.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj