Amortyzatory i elementy 

Amortyzatory i elementy

Amortyzatory i elementy układu zawieszenia odpowiadają za tłumienie drgań i ich negatywny wpływ na pojazd mechaniczny, a także zwiększają przyczepność kół na drodze. W zależności od budowy i zastosowanego czynnika tłumiącego możemy wyróżnić dwururowe amortyzatory olejowe oraz jednorurowe amortyzatory olejowo-gazowe. Żywotność amortyzatorów zależy od stopnia eksploatacji i stanu nawierzchni, po jakiej poruszamy się najczęściej. Według ekspertów należy je wymieniać parami, po przejechaniu średnio około 80 tysięcy kilometrów. Jednak w polskich warunkach najlepiej robić regularne przeglądy całego układu tłumiącego mniej więcej co 20 tysięcy kilometrów. Sprawne amortyzatory i elementy układu zawieszenia zwiększają komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze.

Amortyzatory i elementy 

Amortyzatory i elementy to kluczowe podzespoły układu zawieszenia, które są odpowiedzialne za tłumienie drgań na drodze i zwiększenie przyczepności kół do nawierzchni, zwłaszcza na wyboistych drogach. Amortyzatory i elementy wpływają też pośrednio na inne układy w samochodzie takie jak ABS, czy ESP.

Jak działają amortyzatory?

Amortyzatory i elementy rozkładają resorowaną masę pojazdu równomiernie na wszystkie koła, tłumiąc drgania oddziaływające na samochód. Im bardziej miękki amortyzator tym, lepiej tłumi drgania, ale tez pozwala na większe kołysanie pojazdu na boki. Twardsze amortyzatory stosowane są głównie w samochodach sportowych. Powszechnie stosowane są dwa typu amortyzatorów, które różnią się sposobem działania.

Amortyzatory olejowe

Ich zasada działania opiera się o dwie rury (zawory), przez które przepływa czynnik tłumiący (w tym wypadku olej hydrauliczny), który amortyzuje drgania powstające w czasie jazdy. Ten rodzaj amortyzatorów jest powoli wypierane przez nowsze amortyzatory olejowo - gazowe, które są skuteczniejsze w przypadku samochodów o dużej mocy silnika.

Amortyzatory olejowo-gazowe

Najbardziej popularne amortyzatory będące standardem we współczesnych samochodach. W amortyzatorach olejowo - gazowych czynnikiem tłumiącym jest specjalnie przygotowana mieszanka oleju hydraulicznego i sprężonego azotu. Są zbudowane tylko z jednej rury, w której umieszczony jest tłok. Taka konstrukcja umożliwia jeszcze lepszą amortyzację drgań i szybszy czas reakcji.

Kiedy wymienić amortyzatory?

Eksperci radzą, by wymieniać amortyzatory co około 80 - 100 tysięcy kilometrów. W praktyce jest to kwestia bardzo indywidualna, na którą może mieć wpływ wiele czynników takich jak jakość drug, po których się poruszamy, stopień eksploatacji samochodu, obciążenie pojazdu itd. Warto więc regularnie sprawdzać nasze amortyzatory i elementy w specjalistycznym warsztacie samochodowym. Zaniepokoić powinny nas również wszelkie sytuacje, w których zaważymy zwiększone kołysanie podczas jazdy, nierównomierne zużycie opon, czy słabsza odporność na boczne wiatry. Takie problemy mogą świadczyć o przedwczesnym zużyciu amortyzatorów i konieczności zakupu nowych części. Niesprawne amortyzatory nie tylko zmniejszą komfort jazdy, ale również mogą stanowić zagrożenie na drodze.

Zawartość koszyka

Brak produktów

0,00 zł SUMA

Realizuj zamówienie

Szukaj