Parujące szyby w aucie? Czas wymienić filtr kabinowy!
Zaparowane szyby to problem, z którym niestety spotka się każdy kierowca. Zjawisko jest nie tylko uciążliwe, ale też wyjątkowo niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów. Pokryte wilgocią szyby utrudniają widoczność, co w skrajnych wypadkach może nawet prowadzić do kolizji drogowych. Jak więc zaradzić temu problemowi?
Okazuje się, że najczęstszą przyczyną pojawiania się niechcianej wilgoci jest zużyty i zanieczyszczony filtr kabinowy, o którym niestety często zapominamy. Dziś przedstawimy Wam wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.
Czym jest filtr kabinowy?
Filtr kabinowy (inaczej pyłkowy, przeciwpyłkowy) musi obowiązkowo znajdować się w każdym nowoczesnym samochodzie. Jego główną funkcją jest oczyszczanie powietrza, które wpada do wnętrza auta poprzez np. klimatyzacje. W zależności od wybranego rodzaju, filtr przeciwpyłkowy może oferować nam różne poziomy filtracji. Wyróżniamy:
- Filtry papierowe
Jest to zdecydowanie najtańszy typ filtrów pyłkowych – zapłacisz za niego około kilkadziesiąt złotych. W parze z niską ceną idzie jednak słaba ochrona przed zanieczyszczeniami. Wariant ten rozpoznaje i wyłapuje jedynie zanieczyszczenia o znacznej średnicy: kurz oraz bród (np. ten w postaci liści). Należy też pamiętać, że filtry papierowe po kontakcie z wilgocią wykazują się mniejszą skutecznością.
- Filtry z węglem aktywnym
Opcja charakteryzuje się występowaniem dodatkowej warstwy filtracyjnej stworzonej z węgla. Taki wariant z łatwością poradzi sobie nie tylko z kurzem, ale i z pyłkami, bakteriami, a nawet szkodliwymi cząsteczkami spalin. Są one droższe, zapewniają jednak zdecydowanie większy komfort jazdy.
- Filtry z polifenolami
Idziemy jednak o krok dalej. Najnowocześniejszą opcją na ten moment są filtry z jeszcze jedną, wzbogaconą w polifenole warstwą czyszczącą. Taki wariant zapewnia Wam niemal stu procentowe bezpieczeństwo – do pojazdu nie dostaną się ani żadne szkodliwe alergeny, ani zanieczyszczenia.
Jaki filtr kabinowy wybrać?
Podczas zakupu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na nasze potrzeby. Wybór zależy od tego, na jakim stopniu ochrony nam zależy. Optymalną opcją, która sprawdzi się w każdym pojeździe jest wariant węglowy. Jeżeli szukasz wysokojakościowego filtra kabinowego – zajrzyj do naszej oferty.
Filtr kabinowy a filtr powietrza
Nazwy te są zbyt często używane przez nas zamiennie. Warto więc zaznaczyć, że w rzeczywistości odpowiadają za procesy zachodzące w różnych częściach samochodu. Filtr powietrza (w przeciwieństwie do tego kabinowego) odpowiada za czyszczenie gazów powstających podczas spalania. Powietrze pochodzące z tego procesu w żadnym stopniu nie dociera więc do kierowcy samochodu.
Zanieczyszczony filtr – okrutny dla zdrowia…
Wiele osób uważa, że wymiana filtra kabinowego nie jest koniecznością, a jedynie dodatkiem. Często możemy usłyszeć zdanie: „nic z autem się nie dzieje, serwis jest więc zbędny”. Nie jesteśmy jednak świadomi, że pod maską naszego samochodu mogą zachodzić nieprzyjazne zarówno dla naszego zdrowia, jak i pojazdu reakcje.
Bezpieczeństwo powinniśmy stawiać na pierwszym miejscu. Mnożące się w filtrach bakterie zdecydowanie w tym nie pomagają. Wdychanie tak zanieczyszczonego powietrza ma zazwyczaj niekorzystny wpływ na nasze samopoczucie. Do najczęstszych objawów należy: kaszel, katar, ból lub świąd oczu, ból głowy oraz obniżenie poziomu koncentracji. Zapchany filtr w ogromnej mierze odczują alergicy, u których wzmogą się objawy nadwrażliwości. Trzeba przyznać, że prowadzenie auta w takich warunkach to koszmar każdego kierowcy.
…bezlitosny dla samochodu
Co ciekawe, zanieczyszczony filtr kabinowy może skutkować pojawieniem się nieprzyjemnego, stęchłego zapachu wewnątrz samochodu. Nierzadko zdarzają się też niepokojące dźwięki, które powinny dać nam do myślenia. Dochodzą one najczęściej z dmuchawy wentylacyjnej – wszechobecna wilgoć nierzadko w niej zalega. Najważniejszym i najbardziej uciążliwym jednak objawem są wiecznie parujące szyby w aucie, na których dziś się skupiamy.
Wymiana filtra kabinowego – co jaki czas?
Czysty filtr zagwarantuje Wam więc bezpieczeństwo i wygodę podróży autem. Jak często należy decydować się na wymianę i kto w szczególności powinien na to uważać?
Jak się okazuje, filtr powinien być wyjątkowo ważny dla osób, które podróżują po drogach nieutwardzonych. Przedostawanie się pyłów do wnętrza pojazdu jest wtedy nieuniknione i zachodzi o wiele częściej. Każdy filtr, niezależnie od warunków na jakie jest narażony, zwyczajnie się zapycha. Złota zasada mówi, aby decydować się na wymianę co najmniej raz na dwanaście miesięcy. Warto ustalić sobie rytuał, który sprawi, że będziemy o tym pamiętać. Kierowcy na wymianę decydują się najczęściej w okolicach wiosny, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo przed pojawiającymi się wtedy pyłkami.
Dokładniejsze reguły mówią natomiast, że wszystko zależy od przebytych kilometrów – granicą jest 20 tys. km.
Jak wygląda wymiana filtra?
Już wiemy, że dbanie o filtr przeciwpyłkowy to świetny sposób na parujące szyby w aucie. Jak jednak przebiega jego wymiana? Okazuje się, że proces jest wyjątkowo szybki i przyjemny, a cały zabieg zajmie Wam mniej niż 20 minut. Instrukcje wymiany powinniście znaleźć na opakowaniu danego filtru. Należy jednak trzymać się takich kroków jak:
- Zlokalizowanie filtra kabinowego oraz usunięcie zabezpieczeń
Miejsce występowania nie jest jednoznacznie określone – wszystko zależy od modelu Waszego samochodu. Filtr kabinowy najczęściej jednak znajdziemy w podszybiu lub w okolicach schowka. Jest on zawsze zabezpieczony przez plastikowe panele, a więc należy przejść do ich usunięcia. Przydatne w tym kroku okazują się najprostsze narzędzia, takie jak śrubokręt płaski czy klucze nasadowe.
- Wyciągnięcie filtra
Już po usunięciu plastików powinniście gołym okiem zobaczyć swój filtr. Wystarczy go teraz delikatnie wysunąć i wyjąc z samochodu.
- Nałożenie nowego filtra kabinowego
Pamiętaj, aby podczas wkładania kierować się strzałką kierunkową przepływu powietrza. Źle zamontowany filtr nie będzie spełniał swojego podstawowego zadania. Dbaj o dokładność – rozmiar zakupionej części powinien idealnie wpasować się do przeznaczonego sobie miejsca.
- Montaż zabezpieczeń
Tak założony filtr będzie Wam z pewnością dobrze służył. Na koniec wystarczy dokonać ponownego montażu wcześniej usuniętych na bok części. To wszystko!
Wymiana samemu czy z profesjonalistą?
Montaż filtra kabinowego nie wydaje się więc trudnym procesem. Jeżeli czujecie się pewnie podczas takich czynności – nic nie stoi na przeszkodzie, aby działać na własną rękę. Specjalista okaże się jednak dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają na co dzień styczności z samochodami. Lepiej w takim wypadku postawić na profesjonalistę, który w stu procentach poprawnie wymieni filtr.
Czyszczenie używanego filtra – czy warto?
W ramach oszczędności wiele osób decyduje się na samodzielne oczyszczanie filtra kabinowego. Zazwyczaj jest on wyjmowany, otrzepywany i wkładany z powrotem. Ponownie używany filtr nie wykazuje jednak takich samych właściwości jak ten świeży. Co za tym idzie, filtrowane przez niego powietrze będzie odznaczało się większym poziomem zanieczyszczenia. Można więc stanowczo powiedzieć: nie warto.
Kiedy zmiana filtra nie zadziała…
Co zrobić na parujące szyby w aucie? W pierwszej kolejności postawcie na wymianę filtra kabinowego. Są jednak przypadki, w których problem tkwi gdzieś indziej. Jeżeli zmiana materiału czyszczącego nie okazała się dla Was dobrym sposobem – nic straconego. Sprawdźcie w swoim pojeździe przede wszystkim nawiewy, radiator oraz nagrzewnice. Co prawda, tego typu awarie występują zdecydowanie rzadziej, są jednak możliwe.
W razie nieustępowania lub narastania problemu parujących szyb w aucie należy pilnie zgłosić się do mechanika. To właśnie specjalista będzie w stanie określić przyczynę występowania niechcianego zjawiska w Waszym przypadku. Pamiętajcie, aby nie bagatelizować tego problemu i szukać rozwiązania. Czyste szyby zapewnią Wam komfort i dobre samopoczucie, a bezpieczeństwo na drodze jest w końcu najważniejsze.